Semakan BPR 2021 Secara Online MyBPR & Aplikasi Mobile

Semakan BPR 2021 Secara Online & Aplikasi Mobile. Adakah anda sudah membuat application Bantuan Prihatin Rakyat (BPR)? Ia merupakan bantuan kewangan yang diusahakan oleh kerajaan dalam membantu rakyat menghadapi krisis ekonomi disebabkan pandemik COVID-19. Dengan penambahbaikan kategori penerima, lebih ramai rakyat yang dapat memohon inisiatif di bawah Pakej Bantuan PRIHATIN seperti diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Untuk makluman anda, pemohon yang tidak pernah menerima Bantuan Sara Hidup (BSH) atau Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 serta berpendapatan isi rumah RM5,000 dan ke bawah perlu membuat applicationbaharu. Manakala, penerima BSH atau BPN 2.0 perlu mengemaskini maklumat anda di portal BPR sebagai langkah untuk mengesahkan kelayakan menerima BPR.

Semakan BPR 2021 Secara Online Melalui MyBPR & Aplikasi Mobile

Terkini Jun 2021 : 

Susulan pengumuman PKP 3.0 bermula 1 Jun 2021, Kerajaan telah mengumumkan Bantuan Prihatin Rakyat Tambahan di bawah Pakej PEMERKASA+. Penerima BPR akan mendapat bayaran tambahan mengikut kategori yang ditetapkan seperti berikut:

  • RM500 : isi rumah berpendapatan bawah RM2500
  • RM300 : isi rumah berpendapatan bawah RM5000
  • RM100 : bujang

Bayaran akan dikreditkan mulai 29 Jun 2021 ke dalam akaun penerima. Maklumat lanjut akan dikemaskini berdasarkan siaran media di Portal Rasmi BPR.

Update Mei 2021:

Terdapat penambahbaikan pada payment fasa kedua BPR iaitu pemohon berumur 60 tahun dan ke atas yang telah melaporkan status Bujang / Ibu atau bapa tunggal / Balu / Janda / Duda serta tidak mempunyai anak akan mendapat bantuan sebanyak RM600 secara one-off

Update Februari 2021:

Di bawah dikongsikan informasi berkaitan cara daftar dan cara semak status BPR Secara Online & Aplikasi Mobile untuk panduan semua.

Cara Semak Pemakluman Keputusan BPR

Berdasarkan brochure yang terdapat di laman web rasmi BPR, terdapat dua kaedah semakan yang boleh digunakan oleh pemohon iaitu dengan cara pertama iaitu:

    1. Layari Portal Bantuan Prihatin Rakyat (Portal Rasmi BPR @ https://bpr.hasil.gov.my/)
    2. Log masuk ke MyBPR : https://bpr.hasil.gov.my/account/Login.aspx
    3. Klik Peti Mel
    4. Seterusnya klik perkataan ‘Surat’ pada bahagian tepi
    5. Klik Application BPR 2021
    6. Sistem akan memaparkan application telah berjaya dihantar (Sekiranya application anda berjaya)

Berikut adalah FAQ berkaitan MyBPR melalui sumber :-

MyBPR

1. S: Apakah fungsi MyBPR?

J: Ianya adalah digunakan bagi pemohon yang telah mempunyai rekod application untuk tujuan:

  • i. Kemas Kini application; atau
  • ii. Semakan Status application; atau
  • iii. Cetakan application; atau
  • iv. Peti Mel; atau
  • v. Maklum Balas

2. S: Adakah semua pemohon BPR perlu mendaftar semula MyBPR?

J: Pendaftaran perlu dibuat sekiranya anda membuat application baru BPR 2021 dan tidak pernah mendaftar sebelum ini. Sekiranya anda adalah penerima BSH 2020 atau BPN 2.0 dan telah mendaftar sebelum ini, ID Pengguna dan Kata Laluan yang didaftarkan sebelum ini boleh digunakan untuk Log Masuk.

3. S: Saya telah memasukkan Nombor MyKad, tetapi paparan adalah “Tiada Rekod. Sila buat application / kemas kini application BPR 2021”, apakah yang perlu saya buat?

J: Mesej berkenaan dipaparkan kerana application anda:

  • i. Belum membuat application Baharu BPR 2021; atau
  • ii. Application Baharu BPR 2021 yang dikemukakan kepada Cawangan LHDNM tetapi belum diambil tindakan oleh LHDNM.

Anda perlu membuat application Baharu BPR 2021 sekiranya masih belum kemukakan Borang

B. Pendaftaran MyBPR

4. S: Bagaimana cara untuk log masuk?

J: Untuk log masuk kali pertama, anda perlu mendaftar terlebih dahulu seperti berikut:

  • i. Klik Menu MyBPR
  • ii. Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
  • iii. Maklumat Keselamatan
    • Anda perlu menjawab 2 Soalan Keselamatan yang dipaparkan dengan tepat dan betul
      • a) Soalan Keselamatan adalah berdasarkan application BPR 2021
      • b) Sekiranya jawapan yang dimasukkan adalah salah, anda diberi 3 peluang untuk menjawab dengan jawapan yang betul
      • c) Jika akaun telah disekat kerana salah menjawab soalan Rujuk Panduan Pengguna Daftar
  • iv. Pendaftaran MyBPR (setelah berjaya menjawab 2 soalan keselamatan)
    • a) Masukkan Kata Kunci Keselamatan yang mudah untuk diingati
      • Format Kata Kunci Keselamatan adalah hanya huruf dan nombor sahaja. Aksara Khas / Simbol tidak dibenarkan
      • Kata Kunci Keselamatan yang didaftarkan adalah sebagai pengesahan setiap kali anda Log Masuk
    • b) Jawab 5 Soalan yang disediakan
      • Anda boleh membuat pilihan soalan yang disediakan
      • Jawapan yang didaftarkan akan digunakan untuk pengesahan apabila anda terlupa Kata Laluan
    • c) Pengesahan soalan dan jawapan yang telah dipilih akan dipaparkan dan semak. Sekiranya betul, klik butang Teruskan
    • d) Daftar Kata Laluan dan Pengesahan Kata Laluan serta Klik butang Daftar
      • Kata Laluan yang didaftarkan mesti mempunyai 8 aksara, mempunyai huruf besar, huruf kecil, nombor dan simbol
      • Kata Laluan yang daftarkan perlulah mudah dan senang diingati
      • Kata Laluan yang didaftarkan perlu dimasukkan setiap kali anda Log Masuk
    • e) Paparan Mesej “Akaun Telah Berjaya didaftarkan. Sila Ke Halaman Log Masuk untuk ke Menu MyBPR”. Anda boleh Log Masuk

5. S: Saya telah berjaya membuat pendaftaran. Apa tindakan selanjutnya yang saya perlu buat?

J: Sekiranya anda telah berjaya membuat pendaftaran, anda telah boleh membuat capaian Menu MyBPR bagi tujuan seperti Jawapan bagi Soalan 1.

6. S: Bagaimana cara untuk log masuk setelah saya berjaya membuat pendaftaran?

J: Sekiranya anda telah berjaya membuat pendaftaran, Log Masuk MyBPR adalah seperti berikut:

  • i. Klik MyBPR
  • ii. Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
  • iii. Klik Butang Semak
  • iv. Pengesahan Kata Kunci Keselamatan yang telah didaftarkan
  • v. Masukkan Kata Laluan yang telah didaftarkan
  • vi. Klik Log Masuk

C. Lain-lain

7. S: Saya telah berjaya daftar, tetapi saya terlupa Kata Laluan semasa Log Masuk. Apa tindakan yang perlu saya lakukan?

J: Tindakan yang perlu diambil adalah seperti berikut:

  • i. Anda boleh klik pada pautan Terlupa Kata Laluan dan tindakan adalah seperti berikut:
    • a) Mempunyai e-mel yang berdaftar pada application BPR 2021
      • Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
      • Masukkan e-mel yang berdaftar pada application BPR 2021 dan klik seterusnya
      • Kata laluan baharu akan diemelkan pada emel yang didaftarkan berkenaan
      • Semak e-mel dan log masuk semula
      • Masukkan Nombor MyKad (12 Digit) dan sahkan kata kunci keselamatan
      • Masukkan Kata laluan yang telah diemelkan dan juga set semula kata laluan baharu.
    • b) Tidak mempunyai e-mel / e-mel tidak sama seperti yang berdaftar pada BPR 2021 / e-mel tidak sah
      • Set semula kata laluan melalui e-mel tidak boleh dibuat
      • Pemohon perlu menjawab soalan keselamatan yang telah didaftarkan sebelum ini

8. S: Saya telah tersilap menjawab soalan keselamatan dan paparan mesej “Anda telah gagal menjawab soalan keselamatan lebih dari 3 kali. Sila cuba semula selepas 10 minit”. Jika saya masih lupa jawapan bagi soalan keselamatan berkenaan, apakah yang perlu saya lakukan?

J: Sekiranya anda terlupa jawapan bagi soalan keselamatan berkenaan, anda boleh menghubungi talian Hotline BPR 1-800-88-2747 atau hadir ke LHDNM untuk set semula akaun BPR. Selepas akaun BPR telah diset semula, anda perlu mendaftar semula dan menjawab soalan keselamatan yang dipaparkan

Selain itu, pemohon boleh membuat semakan status dengan kaedah di bawah:

Muat Turun Aplikasi

Aplikasi rasmi Bantuan Prihatin Rakyat boleh dimuat turun pada pautan di bawah:

  • Google Playstore (Android) akan dikemaskini
  • Apple AppStore (iOS) akan dikemaskini

Maklumat Lanjut

Jika anda menghadapi masalah berkaitan, sila rujuk:

  • LHDNM: 1-800-88-2747 (Waktu Operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang)
  • MoF: 03-8882 4565 / 4566 (Waktu Operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang)

Related : rakyat malaysia,