Login HRMIS 2.0 Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia Online

LOGIN HRMIS

Perhatian kepada semua penjawat awam yang bekerja di bawah jabatan atau agensi kerajaan. Tahukah anda berkenaan Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia yang dikenali sebagai aplikasi HRMIS iaitu singkatan kepada Human Resource Management Information System. Sekiranya tidak, berikut dikongsikan panduan dan cara Login HRMIS 2.0 secara Online sebagai rujukan semua. Versi 2.0 merupakan edisi terkini yang telah dinaik taraf daripada versi 1.0 atau versi klasik.

Menerusi sistem ini, penjawat awam dapat membuat urusan seperti pengurusan cuti, gaji, persaraan dan pelbagai lagi yang berkaitan dengan hal ehwal sumber manusia. Ia dapat dilakukan menggunakan komputer atau telefon bimbit secara atas talian bagi memudahkan urusan serta menjimatkan masa pegawai kerajaan.  Objektif sistem ini diperkenalkan adalah untuk menyediakan satu sistem maklumat sumber manusia yang terbuka, mudah dan memenuhi keperluan pengurusan di setiap peringkat agensi dan jabatan kerajaan.

HRMIS 2.0 Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia

Di bawah adalah perkongsian maklumat berkaitan cara Login ke sistem secara online. Sebagai makluman, pegawai dan staf yang bukan dari Sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pendidikan Negeri hendaklah menghubungi pihak Kementerian, Jabatan atau Agensi yang berkenaan sekiranya terdapat soalan mengenai sistem ini khususnya berkaitan ID pengguna.

Cara Login HRMIS 2.0

Ianya boleh dilayari menggunakan Internet Explorer 10+, Chrome 39+, Firefox 30-39, Safari 5+ dan Chrome for Android manakala versi Klasik hanya boleh dilayari menggunakan Internet Explorer versi 11.1884.14393.0 dan ke bawah sahaja.

Anda boleh log masuk ke sistem dengan membuka pautan berikut:

Menurut laman web rasmi, berikut adalah pautan kepada panduan pengguna sistem untuk rujukan semua:

Ianya memaparkan maklumat berikut :-

  1. Tanggung Kerja
  2. Sasaran Kerja Tahunan (SKT)
  3. Sekuriti
  4. Rekod Peribadi
  5. Profil Perkhidmatan
  6. Pingat Perkhidmatan Cemerlang
  7. Pertukaran
  8. Perisytiharan Harta
  9. Peperiksaan Perkhidmatan
  10. Penilaian Landasan Kerjaya Laluan Kerjaya
  11. Pengurusan Tuntutan Dan Pendahuluan Diri
  12. Pengurusan Tatatertib
  13. Pengurusan Pinjaman
  14. Pengurusan Perubatan
  15. Pengurusan Perhubungan Majikan Pekerja
  16. Pengurusan Kaunseling
  17. Pengurusan Cuti
  18. Pengesahan Dalam Perkhidmatan
  19. Penamatan Perkhidmatan
  20. Laporan Penilaian Prestasi Tahunan
  21. Kenaikan Pangkat
  22. Kajian Data Saraan
  23. JUSA Profiling
  24. Direktori Kerajaan
  25. Data Perjawatan
  26. Anugerah Perkhidmatan Cemerlang
  27. Aliran Kerja
  28. Pembangunan
  29. Pengurusan Kerjaya
  30. Pengurusan Saraan, Faedah Dan Ganjaran

Cara Mohon Cuti

Berikut adalah langkah-langkah untuk membuat permohonan cuti melalui sistem:

  • 1. Layari portal rasmi dan login
  • 2. Klik Pengurusan Saraan, Faedah dan Ganjaran
  • 3. Kemudian klik Pengurusan Cuti
  • 4. Pergi ke bahagian Fungsi> Permohonan Cuti > Pemohon Cuti
  • 5. Pilih kategori cuti anda sama ada:
    • Cuti Sakit
    • Cuti Tanpa Gaji
    • Cuti Kuarantin
    • Cuti Rehat Khas (CRK)
    • Cuti kerana perkhidmatan
  • 6. Sila isi maklumat yang dikehendaki berkenaan cuti anda seperti tarikh, alamat dan alasan

Cara Jana eGL

Selain membuat permohonan cuti, anda juga boleh membuat penjanaan surat eGL (Guarantee Letter) melalui aplikasi seperti di bawah:

  • 1. Buka aplikasi eGL
  • 2. Login
  • 3. Di bahagian kiri menu aplikasi terdapat pilihan seperti:
    • MyHRMIS eGL
    • Jana eGL
    • Kelayakan Wad
    • Ahli keluarga
    • Direktori hospital/ klinik
  • 4. Pilih Jana eGL
  • 5. Cari dan pilih hospital atau klinik kesihatan kerajaan yang dikehendaki kemudian klik teruskan
  • 6. Muat turun fail atau surat eGL (Guarantee Letter) yang dijana

Muat Turun Aplikasi MyHRMIS

Bagi memudahkan urusan penjawat awam, aplikasi atas talian telah dilancarkan bagi pengguna telefon. Anda boleh memuat turun setiap produk pada pautan di bawah:

 Senarai Aplikasi

ProdukPautan Muat Turun
1. Profil
2. Cuti 
3. Self Check
4. Care
5. eGL
6. Keluar Pejabat

Maklumat Lanjut 

Sekiranya terdapat sebarang masalah atau pertanyaa lanjut, sila rujuk atau hubungi pautan di bawah:

  • Laman Rasmi
  • Aras 3 – 6, Blok C1, Kompleks C,
    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
    62510 W.P Putrajaya Malaysia
  • No. Telefon + (603) 8321 1400

Diharapkan perkongsian info diatas dapat membantu semua penjawat awam. Semoga urusan anda dipermudahkan dan dapat menjimatkan masa.

Related : inovasi baharu