Jadual Gaji 2021 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Jadual Gaji 2021. Bilakah tarikh pembayaran gaji tahun 2021 kakitangan awam/ kakitangan kerajaan hujung bulan? Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) telah mengeluarkan Surat Pekeliling berkaitan pembayaran gaji bulanan penjawat, awam meliputi bulan tarikh dan peraturan pembayaran gaji sektor awam tahun 2021.

Antara lain, surat pekeliling Akauntan Negara Malaysia ini memaklumkan akan tarikh pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2021. Beserta peraturan yang perlu dipatuhi oleh Kementerian/ Jabatan bagi memastikan penyediaan gaji dapat diuruskan kepada kakitangan awam/ penjawat awam kerajaan dengan sempurna dan gaji dibayar mengikut tarikh yang ditetapkan.

Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam 2021

Tarikh bayaran gaji bulanan penjawat awam bagi tahun 2021 adalah seperti dinyatakan di jadual pembayaran gaji di bawah.

Ianya ditetap berdasarkan Arahan Perbendaharaan 105 dan surat kelulusan Kementerian Kewangan Malaysia rujukan MOF.BSKK.600-1/7/6(41) bertarikh 4 Disember 2020 – Permohonan Pengecualian AP105 Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2021.

Baca Juga : Semakan Slip ePenyata Gaji Kakitangan Awam Secara Online

Jadual Gaji 2021 Kakitangan Awam Mengikut Bulan

Penjawat awam boleh merujuk kepada tarikh pembayaran gaji 2021 bulanan kakitangan awam kerajaan 2021 beserta hari serta catatan (jika ada).

1. Januari 2021

TARIKHHARI

CATATAN

25.01.2021ISNIN

2. Februari 2021

TARIKHHARI

CATATAN

09.02.2021SELASATahun Baru Cina pada 12 & 13 Februari 2021 (Jumaat & Sabtu)

3. Mac 2021

TARIKHHARI

CATATAN

18.03.2021KHAMIS

4. April 2021

TARIKHHARI

CATATAN

22.04.2021KHAMIS

5. Mei 2021

TARIKHHARI

CATATAN

06.05.2021KHAMISHari Raya Puasa pada 13 & 14 Mei 2021 (Khamis & Jumaat)

Hari Pesta Kaamatan pada 30 & 31 Mei 2021 (Ahad & Isnin)

6. Jun 2021

TARIKHHARI

CATATAN

14.06.2021ISNINHari Gawai pada 1 & 2 Jun 2021 (Selasa & Rabu)

7. Julai 2021

TARIKHHARI

CATATAN

14.07.2021RABUHari Raya Haji pada 20 & 21 Julai 2021 (Selasa & Rabu)

8. Ogos 2021

TARIKHHARI

CATATAN

19.08.2021KHAMIS

9. September 2021

TARIKHHARI

CATATAN

23.09.2021KHAMIS

10. Oktober 2021

TARIKHHARI

CATATAN

25.10.2021ISNIN

11. November 2021

TARIKHHARI

CATATAN

25.11.2021KHAMISHari Deepavali pada 4 November 2021 (Khamis)

12. Disember 2021

TARIKHHARI

CATATAN

20.12.2021ISNINHari Krismas pada 25 Disember 2021 (Sabtu)

*Nota : Satu tarikh gaji untuk semua negeri

Maklumat Lanjut & Lampiran

Untuk penjawat awam atau kakitangan awam, sila rujuk kepada surat pekeliling pembayaran gaji bulanan kakitangan kerajaan dan lampiran jadual tarikh berikut untuk maklumat lanjut pembayaran gaji kakitangan awam tahun 2021.

Atau hubungi :-

  • Pengarah
    Bahagian Pengurusan Operasi Pejabat Perakaunan (BPOPP)
    Jabatan Akauntan Negara Malaysia
    Aras 4, Kompleks Kementerian Kewangan
    No.1, Persiaran Perdana
    62594, Presint 2
    Putrajaya
    u.p. : Unit Pengurusan Prestasi
    emel : unit_prestasi@anm.gov.my
    No. Tel. : 03 – 8882 1624/ 1612/ 1622/ 1611
1Surat Pekeliling boleh dimuat turun di
  1. Jabatan Akauntan Negara Malaysia

Anda juga boleh layari Portal Rasmi Jabatan Akauntan Negara untuk maklumat terperinci (paparan peta laman,dasar privasi, dasar keselamatan)

Peraturan Pembayaran Gaji

Tanggungjawab Pusat Tanggungjawab (PTJ)

  • (1) Mengunci masuk Borang Perubahan Gaji (Kew.320) yang diterima daripada Pusat Gaji beserta dokumen sokongan mengikut tarikh yang ditetapkan oleh Pejabat Perakaunan bagi mengelakkan sebarang kelewatan
  • (2) Memastikan Borang Perubahan Gaji (Kew.320) berkaitan kes kemasukan pegawai yang diterima lewat daripada tarikh yang ditetapkan oleh Pejabat Perakaunan dikemaskini dan diproses secara berasingan (late cycle) untuk membolehkan bayaran dibuat selewat-lewatnya pada hari akhir bekerja bulan tersebut;
  • (3) Menyemak maklumat dalam Fail Induk Gaji sebaik sahaja e-Penyata Gaji & Laporan yang berkenaan dapat dimuat turun dari Portal Rasmi Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) (www.anm.gov.my) dan mengambil tindakan serta merta untuk membuat pelarasan dan pembetulan jika perlu. Kesilapan yang perlu dibetulkan dalam Fail Induk Gaji termasuk perkara berikut:
    • (i) butiran peribadi;
    • (ii) nombor akaun bank; dan
    • (iii) nombor rujukan:
      • (a) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja;
        (b) Cukai Pendapatan;
        (c) Pinjaman Perumahan Kerajaan dan sebagainya;
  • (4) Memastikan semua arahan bagi potongan gaji adalah lengkap dan tepat dengan nama, nombor kad pengenalan baharu dan nombor rujukan potongan. Kesilapan dan kegagalan dalam memberi maklumat tersebut mengakibatkan:
    • (i) potongan gaji tidak dapat dikreditkan ke akaun yang betul;
    • (ii) menyebabkan berlakunya kelewatan semasa penyediaan kertas pencen penjawat awam
  • (5) Memastikan Borang Perubahan Gaji (Kew.320) disokong dengan dokumen berikut:
    • (i) salinan kad pengenalan baharu; dan
    • (ii) dokumen yang membuktikan nombor rujukan potongan
  • (6) Memastikan semua pembayaran gaji penjawat awam yang berjawatan tetap dibayar melalui Sistem Gaji Berkomputer. Sekiranya terdapat keperluan pembayaran gaji melalui baucar bayaran berasingan bagi kes-kes tertentu, kebenaran dan kelulusan Ketua Akauntan Kementerian/Pengarah JANM Negeri/ Cawangan hendaklah didapatkan terlebih dahulu.

Tanggungjawab Pejabat Perakaunan

  • (1) Menetapkan tarikh pemprosesan larian gaji bulanan untuk dipatuhi oleh Pusat Tanggungjawab (PTJ)
  • (2) Memastikan semua pembayaran gaji penjawat awam yang berjawatan tetap dibayar melalui Sistem Gaji Berkomputer dan sebarang pembayaran melalui baucar bayaran berasingan boleh dibenarkan bagi kes-kes tertentu dengan kelulusan Pengarah JANM Negeri/ Cawangan/ Ketua Akauntan Kementerian.

Pembayaran Gaji Bagi Pekerja Bergaji Hari

  • (1) Bayaran hendaklah diproses bermula pada 1 haribulan atau hari bekerja pertama bulan berikutnya; dan
  • (2) Tarikh pembayaran gaji adalah selewat-lewatnya pada hari ketujuh (7) bekerja bulan berikutnya.

Related : emolumen bulanan kakitangan awam 2021,