Permohonan GKP Geran Khas PRIHATIN & Semakan Keputusan

Last Updated on

Permohonan Dan Semakan GKP. Sistem permohonan Geran Khas PRIHATIN (GKP) secara online akan dibuka kepada orang ramai mulai jam 9 pagi, 1 Mei 2020. GKP diwujudkan oleh kerajaan sebagai satu inisiatif bagi membantu syarikat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) mikro dalam aliran tunai perniagaan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Geran khas sebanyak RM3,000 dengan peruntukkan sebanyak RM2.1 bilion disediakan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN PKS) kepada setiap syarikat PKS mikro yang layak dan dijangka memanfaatkan hampir 700,000 PKS mikro di seluruh negara. PKS Mikro termasuklah penjaja, peniaga pasar malam dan lain-lain lagi.

Apa Itu Geran Khas PRIHATIN?

Geran Khas PRIHATIN (GKP) adalah bantuan kewangan secara one-off berjumlah RM3,000 kepada Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro yang berkelayakan bagi meringankan beban kewangan perniagaan mereka yang terjejas akibat wabak COVID-19.

Jumlah nilai Geran Khas PRIHATIN adalah RM3,000 yang akan dibayar secara one-off.

Syarat Kelayakan GKP

Mereka yang layak memohon Geran Khas PRIHATIN adalah seperti berikut :-

  1. Pemohon mestilah berstatus warganegara Malaysia; dan
  2. Pemohon yang menjalankan Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro seperti berikut:-
    1. Jumlah jualan atau perolehan tahunan kurang daripada RM300,000; dan
    2. Jumlah pekerja kurang daripada 5 orang, tidak termasuk pemilik; dan
  3. Berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) atau Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebelum atau pada 31 Disember 2019; dan
  4. Masih aktif menjalankan perniagaan semasa permohonan dibuat; dan
  5. Semakan silang data dengan agensi yang dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia.

Borang Permohonan Geran Khas PRIHATIN (GKP) Online

Permohonan boleh dibuat secara dalam talian melalui Portal GKP yang disediakan oleh LHDNM di https gkp.hasil.gov.my.

  • 2. Tarikh Permohonan : 1 Mei 2020 sehingga 15 Mei 2020

Permohonan secara manual tidak akan diterima.

Permohonan GKP (Baharu)

Sila layari Laman Web Utama Sistem Geran Khas Prihatin (GKP) seperti pautan yang disertakan diatas.

  1. Klik Butang Geran Khas Prihatin (GKP) bersebelahan dengan BPN
  2. Masukkan No. Kad Pengenalan/ MyKad 12 Digit (cth: 721025105313) yang telah didaftarkan dan klik butang cari
  3. Klik butang Permohonan Baharu untuk membuat permohonan.
  4. Untuk Makluman Pemohon, Maklumat seperti Nama dan No KP adalah berdasarkan Data Agensi yang diterima. Satu mesej pemberitahuan akan dipaparkan. Sila tekan OK.
  5. Isi Maklumat Diri ,Maklumat Pasangan (jika berkenaan) dan Maklumat Perniagaan dengan tepat.
  6. Klik Butang Teruskan setelah memasukkan semua maklumat dengan tepat.
  7. Pengesahan Captcha – Isi Captcha dengan betul dan klik pada butang Sahkan Captcha
  8. Akuan Pengesahan, pemohon hendaklah menandakan di ruang berkenaan sekiranya bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan.
  9. Setelah Permohonan Berjaya dihantar pemohon boleh untuk mendaftar. pemohon diberi pilihan untuk mendaftar akaun bagi tujuan Log Masuk. Jika tidak Pemohon boleh memilih untuk Butang Tidak

Maklumat lanjut pendaftaran akaun/ daftar ID GKP serta lupa kata laluan boleh dirujuk kepada panduan pengguna berikut :-

PANDUAN PENGGUNA

Semakan GKP (Status Keputusan Permohonan)

Pemohon boleh menyemak keputusan permohonan bermula pada minggu pertama bulan Jun 2020.

Paparan bagi Permohonan yang Berjaya dihantar.

  1. Status Permohonan :
    1. Permohonan Diterima – Permohonan baharu telah diisi dan berjaya dihantar. Pemohon tidak perlu melakukan permohonan semula, tunggu sehingga keputusan permohonan dipaparkan.
    2. Dalam Proses – Permohonan yang telah diterima sedang diproses verifikasi/ semakan agensi. Semasa status ini, pemohon tidak boleh melakukan pengemaskinian maklumat di dalam borang.
    3. Lulus/ Tidak Lulus
      1. Lulus (Layak menerima bantuan dan akan dikredikan ke akaun yang telah didaftarkan semasa dalam borang permohonan, tarikh pengkreditan akan dimaklumkan.
      2. Tidak Lulus (Tidak layak menerima bantuan)
  2. Klik butang kemaskini sekiranya terdapat perubahan maklumat yang perlu dilakukan di borang permohonan yang telah dihantar.

Tarikh Pembayaran GKP

Tarikh pembayaran Geran Khas PRIHATIN adalah pada bulan Jun 2020 dan pembayaran akan dikreditkan ke akaun bank pemohon yang layak. Akaun bank mestilah aktif.

Jika ada sebarang pertanyaan, orang ramai boleh menghubungi :-

CARA HUBUNGI
1Media SosialFacebook LHDNM
Twitter LHDNM
2Portal RasmiLHDNM
3Soalan LazimFAQ GKP
4No Tel & Borang Maklum Balas
  • Hasil Care Line 03-89111000 atau 603-89111100 (luar negara)
    (jam 9 pagi – 430 petang)
  • Hasil Live Chat