Permohonan GKP 2.0 Online & Semakan Geran Khas PRIHATIN/ Tarikh Pembayaran

Permohonan GKP 2.0 Dan Semakan GKP. Sistem permohonan Geran Khas PRIHATIN (GKP) secara online akan dibuka kepada orang ramai mulai jam 9 pagi, 1 Mei 2020. Ianya diwujudkan oleh kerajaan sebagai satu inisiatif bagi membantu syarikat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) mikro dalam aliran tunai perniagaan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Geran sebanyak RM3,000 dengan peruntukkan sebanyak RM2.1 bilion disediakan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN PKS) kepada setiap syarikat PKS mikro yang layak dan dijangka memanfaatkan hampir 700,000 PKS mikro di seluruh negara. PKS Mikro termasuklah penjaja, peniaga pasar malam dan lain-lain lagi.

geran khas prihatin

Apa Itu Geran Khas PRIHATIN?

Ianya adalah bantuan kewangan secara one-off berjumlah RM3,000 kepada Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro yang berkelayakan bagi meringankan beban kewangan perniagaan mereka yang terjejas akibat wabak COVID-19 dan dibuat secara berperingkat.

Jumlah nilai geran adalah RM3,000 yang akan dibayar secara one-off.

Menurut kenyataan daripada Perdana Menteri pada 23 September 2020, permohonan baru GKP akan dibuka semula mulai 1 Oktober hingga 31 Oktober 2021. Ia dibuka kepada mereka yang belum memohon dan sebagai syarat utama ialah berdaftar dengan LHDN, SSM atau PBT sebelum 1 September 2020. Pembayaran Geran Khas Prihatin 2.0 dijangka bermula pada 25 November 2020.

Syarat Kelayakan GKP 2.0

Mereka yang layak memohon (syarat permohonan) adalah seperti berikut :-

  1. Pemohon bukan penerima GKP sebelum ini
  2. Pemohon mestilah berstatus warganegara Malaysia; dan
  3. Pemohon yang menjalankan Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro seperti berikut:-
    1. Jumlah jualan atau perolehan tahunan kurang daripada RM300,000; dan
    2. Jumlah pekerja kurang daripada 5 orang, tidak termasuk pemilik; dan
  4. Berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) atau Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebelum atau pada 31 Ogos 2020; dan
  5. Masih aktif menjalankan perniagaan semasa permohonan dibuat; dan
  6. Semakan silang data dengan agensi yang dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia.

Borang Permohonan Geran Khas PRIHATIN (GKP) Online

Application boleh dibuat secara dalam talian melalui Portal GKP yang disediakan oleh LHDNM di https gkp.hasil.gov.my. Ianya dibuka bermula 1 Oktober 2020.

  • 2. Tarikh : 1 Oktober 2020 sehingga 31 Oktober 2020

Membuat Permohonan secara manual tidak akan diterima.

Permohonan GKP 2.0 (Baharu)

Sila layari Laman Web Utama Sistem GKP seperti pautan yang disertakan diatas.

  1. Klik Butang Geran Khas Prihatin bersebelahan dengan BPN
  2. Masukkan No. Kad Pengenalan/ MyKad 12 Digit (cth: 721025105313) yang telah didaftarkan dan klik butang cari
  3. Klik butang Permohonan Baharu untuk memohon.
  4. Untuk Makluman Pemohon, Maklumat seperti Nama dan No KP adalah berdasarkan Data Agensi yang diterima. Satu mesej pemberitahuan akan dipaparkan. Sila tekan OK.
  5. Isi Maklumat Diri ,Maklumat Pasangan (jika berkenaan) dan Maklumat Perniagaan dengan tepat.
  6. Klik Butang Teruskan setelah memasukkan semua maklumat dengan tepat.
  7. Pengesahan Captcha – Isi Captcha dengan betul dan klik pada butang Sahkan Captcha
  8. Akuan Pengesahan, pemohon hendaklah menandakan di ruang berkenaan sekiranya bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan.
  9. Setelah Permohonan Berjaya dihantar pemohon boleh untuk mendaftar. pemohon diberi pilihan untuk mendaftar akaun bagi tujuan Log Masuk. Jika tidak Pemohon boleh memilih untuk Butang Tidak

Maklumat lanjut pendaftaran akaun/ daftar ID GKP serta lupa kata laluan boleh dirujuk kepada panduan pengguna berikut :-

PANDUAN PENGGUNA

Semakan GKP (Status Keputusan Permohonan)

LHDNM dalam satu kenyataan memaklumkan sebanyak 642,976 application telah diterima. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 488,857 (76 peratus) permohonan telah diluluskan manakala 81,260 (12.6 peratus) masih dalam proses semakan lanjut agensi. Baki 72,859 (11.3 peratus) permohonan telah ditolak.

Pemohon boleh menyemak keputusan permohonan bermula pada tarikh keputusan semakan status, bermula 15 November 2020 melalui portal rasmi di https://gkp.hasil.gov.my.

Paparan bagi Permohonan yang Berjaya dihantar.

  1. Status Permohonan :
    1. Permohonan Diterima – Permohonan baharu telah diisi dan berjaya dihantar. Pemohon tidak perlu melakukan permohonan semula, tunggu sehingga keputusan dipaparkan.
    2. Dalam Proses – Permohonan yang telah diterima sedang diproses verifikasi agensi. Semasa status ini, pemohon tidak boleh melakukan pengemaskinian maklumat di dalam borang.
    3. Lulus/ Tidak Lulus
      1. Lulus (Layak menerima bantuan dan akan dikredikan ke akaun yang telah didaftarkan semasa dalam borang permohonan, tarikh pengkreditan akan dimaklumkan.
      2. Tidak Lulus (Tidak layak menerima bantuan)
  2. Klik butang kemaskini sekiranya terdapat perubahan maklumat yang perlu dilakukan di borang permohonan yang telah dihantar.

Permohonan Rayuan GKP

Kerajaan bersetuju memberi peluang kepada pemohon yang gagal dalam permohonan GKP mereka untuk membuat rayuan mulai 3 Jun sehingga 15 Jun 2020 melalui portal rasmi.

Setiap permohonan rayuan akan diproses dengan teliti dan keputusan rayuan akan dimaklumkan mulai 22 Jun tarikh yang akan dikemaskini untuk membuat semakan.

Tarikh Pembayaran GKP

Tarikh pembayaran Geran Khas PRIHATIN adalah secara berperingkat mulai 25 November 2020 dan pembayaran akan dikreditkan ke akaun bank pemohon yang layak. Akaun bank mestilah aktif.

Pembayaran untuk mereka yang berjaya dalam rayuan GKP pula dijangka dibuat mulai 29 Jun 2020.

Jika ada sebarang pertanyaan, orang ramai boleh menghubungi :-

CARA HUBUNGI
1Media SosialFacebook LHDNM
Twitter LHDNM
2Portal RasmiLHDNM
3Soalan LazimFAQ
4No Tel & Borang Maklum Balas
  • Hasil Care Line 03-89111000 atau 603-89111100 (luar negara)
    (jam 9 pagi – 430 petang)
  • Hasil Live Chat